"50 öres tuggummi" (Dandy Chewing Gum A/S Vejle i Danmark) Uppdaterad! 2017-09

Pratade tidigare i något inlägg att jag skulle visa upp min samling av papper från våra kära 50-öres tuggummin som vi 80-talister tuggade och snaskade på så käken gick ur led. Visst det fanns 70-talister och kanske någon eftersläntare som är född tidigt 90-tal som fick uppleva dessa men de kändes som att det var vår generation som höll saliven igång mest. 
 
 Jag och kompisarna på den tiden använde ofta 50-öres som en egen valuta och att ha en hel hög var magi på riktigt.
 
Så jag tog helt sonika och fotade hela min samling av tuggummipapper, 30 stycken olika sorter.
 
Dandy grundades redan 1939 i Danmark för att sedan gå över till att bli Gumlink som bla. producerar Stimorol och är en av världens största tuggummitillverkare. Hade faktiskt inte en tanke på att det var danskar som gjorde "50-öres" när man var mindre. Men jag är väldigt glad att jag fick uppleva de gånger man antingen pantade burkar och direkt gick och köpte massa Dandy Tuggummin eller köpte loss för veckopengen, samt alla semestrar då man handlade i kioskerna. 
 
 
Både namnen och alla färgerna tilltalade en, det måste ha varit runt 1990-1991 (då var jag 7-8 år) som man tuggade som mest och de var rätt coola om man jämförde med vad som fanns annars på den tiden.
 
 
Reklambilderna osar tidigt 90-tal och det har aldrig varit roligare att tugga tuggummi, det fanns större förpackningar med som ni ser på bilden. Men det var ju bara med dom mest populära smakerna som tex. Jenka och Shake. Minnet sviker om det fanns fler smaker på storförpackningarna...
Här har jag scannat in ett Turbo-tuggummi för att visa formen och hur tuggummit såg ut. Visst tuggummit har börjat torkat en del men jag kommer ihåg fåran i mitten och kanterna på alla 50-öres.
 
 
 
Sen får vi så klart inte glömma alla mellanstadiediscon som hade 50-öres tuggummin till försäljning som vissa föräldrar hade arrangerat. Här är 30 stycken bevarade kulturarv i form av små pappersark från 90-talet! Har fixat närbilder på alla så ni kan gotta er i nostalgi.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentarer är egentligen överflödiga då det är ren nostalgiporr men sen kan man fråga sig, vem spar sånt här? Jag är i alla fall väldigt glad att de finns kvar i fysisk form då det är sjukt svårt bara att googla fram något om just Dandys tuggummin. Så ni kan ju förstå hur udda och sällsynt det är att få tag i pappren....
 
De såldes oftast i sådana kartonger som på bilden eller i plastlådor.
 
 
 
 Det fanns även dessa "plockgodispåsar" som man fick ibland i samband med ett tuggummiköp.
 
Som om pappren inte vore svår nog att få tag i,här kommer ett gäng kartonger från min samling:
 
 
De kartonger som bara har text med ränder i bakrunden och har ett utvidgat "soft" är den första upplagan av 50-öres tuggummin som finns, sen kom de sköna illustrationerna på mitten av 90-talet ungefär samt nya sorter.
 
Stort tack till dig som sparade dessa kartonger och att jag fick möjlighet att köpa dessa milstopar i retrokulturen,kommer ta väl hant om dessa!
 
 
 
 
 

Sen kanske många säger, "ja men de finns ju kvar!" Stämmer att både Jenka och Shake finns kvar, även Funny på vissa ställen men bara genom nyproduktion av någon som köpt rättigheterna (se. Bubblicious), om nu inte Gumlink ligger bakom. Många har ju kommit på att man kan tjänar en del slantar på folks nostalgi och det gynnar oss som vill minnas även om det inte är som att tugga originalet. Jenka och Shake smakar som förr vilket är roligt. Jenka har smaken av rootbeer och Shake har salmiaksmak.
 
Isbjörnen fanns inte med på originalpappret men kom till senare när den nyare layouten dök upp i mitten av 90-talet,sen stannade den kvar.
 
 
 
Sen har den en helt annan förpackning och papper.
 
Lär ju så klart nämna några till märken från barndomen som inte heller var så tokig när jag ändå är i gång!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Turtles-tuggummit är så pass speciellt så det får ett eget inlägg om någon skulle undra.
 
 Tubble Gum!
 
 
Hittade en bild från nätet från en till människa som hade ett gäng kvar också. Dessa är den nyare upplagan som dök upp senare under 90-talet. Hon undrar om hon var ett "freak" som hade dessa kvar. Nej du, det heter flickvänsmaterial och alla som ser ner på en som beundrar en tid då man hade en lättare tillvaro är väl en freak i mina ögon. Det må vara krims-krams men det finns alltid själar där ute som hoppar ur sina underkläder av lycka bara att minnas namnet på sin favorit. Sen är det inte alla som erkänner det.
 
Hoppas flera av er fick en liten kick, till er andra som tyckte detta var meningslöst dravel kan ju vänta på nästa inlägg som inte handlar om tuggummin.
 
/Chris
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0