Talkboy (Tiger Electronics 1993)

 
Ensam Hemma filmerna kom verkligen när man var i en bra ålder och bangade varken för bra julstämning eller sköna fällor i sann Tom&Jerry anda. För det var ju glorifierat våld till tonerna av jazz som lade grunden för min uppväxt kantad av farliga stunts,eld,garagetak och gömma hjälmen när man cyklat runt hörnet. Nu kanske inte alla var som en själv men det var okej att göra illa sig och är man inte helt störd så vet man att det är på låtsas när man ser en film. Förutom fällor och dödliga vurpor så var ju smyga,busringa och tjuvplinga på dörrar till stort intresse i denna ålder, så det kanske var det som gjorde att man älskade Kevin's Talkboy omgående i filmen.
 
 
Första minnet jag har av något coolt som jag kunde göra exakt vad som helst för att få äga, som att äta en tallrik med broccoli eller gå till skolan en lördag var ju laservapnet i Howard The Duck . Kom ihåg att jag vaknade helt lyrisk en morgon och smådrömde med händerna fortfarande greppande en osynlig laserpistol från filmen. Jag var så desperat och försökte somna om och drömma samma dröm igen, helt utan resultat, det skulle aldrig bli en laserpistol. Denna upplevelse är inte helt olik min längtan efter en alldeles egen Talkboy efter att ha sett filmerna om och om igen.
 
 
Denna pryl dök upp i Ensam Hemma 2: Vilse i New York och Kevin använde sin Talkboy till att bla. spela in sin farbror i duschen och boka ett hotellrum,lägg märke till att Talkboy loggan är längst ner centrerad på enheten. Grejen är den att Talkboy var en movie prop, alltså något man har skapat endast för filmen och fanns inte ute i handeln vid tillfället.
 
Detta är jag och många andra när man fick reda på att den inte fanns att få tag i what so ever!
 
Varför är Talkboy en must have?
 
  1. Den är med i en av barndomens bästa filmer
  2. Den kan både spela in i 76% fart och i hela 130% uppspeedad fart, så det låter mörkt eller som att du fått en spark på nötterna. Så man kunde manipulera ljudet och använda den som en röstomvandlare.
  3. Den har fin en symbios av futuristiskt utseende och en klumpig 80-tals pryl.
 
 
Samma år som filmen rullade på biograferna så startade ett stor skara fans en brevkampanj om att man skulle släppa en Talkboy för försäljning. 1993 så började Tiger Electronics producera Talkboy i försäljningsyfte och det blev en rejäl hit.
 
 
Givetvis använde man filmen för att marknadsföra och något annat vore ju korkat då det fanns liknande produkter redan på marknaden.
 
 
Med följde även detta kassettband som har en blank sida för inspelning och en sida med dialoger från filmen.
 
 
Här ser ni Kevin mata in batterier i sidan av Talkboyen vilket har ändrats när man släppte den i butik.
 
 
Nu sitter batterifacket på undersidan istället
 
 
Knappen för inspelningshastigheten sitter lite diskret nedanför och har tre lägen. Detta lär ju vara en av de bättre movie propsen någonsin då den är väldigt exakt som den i filmen. Förutom annan placering av loggan och att man lade till "deluxe" ,batteriluckan samt att man ändrade placeringen av hörlursingången så det blev mer smidigt. Micen går att dra ut och in som ett teleskop med,precis som i filmen!
 
Det här är jag när jag fick reda på att Talkboy fanns på riktigt
 
En rad spinoffs blev tillverkade med i takt med ökad förfrågan:
 
Talkgirl Deluxe
 
En tjejversion eller för någon som vill ha en mer raffig färg, inte alls dumt.
 
Talkboy FX Plus
 
 
En penna med inspelningsfunktion och ljudeffekter
 
Talkgirl FX Plus
 
Tjejversionen
 
Talkboy Jr.
 
 
En miniversion för byxfickan,ascool.
 
Talkgirl Jr.
 
 
Nyckelring variant
 
Talkboy Shock Rocker
 
 
Kom så sent som 1997 där man kunde göra egna beats.
 
 
Det här var jag idag när den dök upp på posten, att få tag i något så overkligt efter alla år som man har suktat.
Kul att den fungerar väldigt bra, dock är just min lite defekt så jag kan inte demostrera den innan jag eventuellt har lagat den eller så skiter jag i det, den displayar riktigt fint. Enligt resensioner på nätet som jag har tagit del av så är den mer "klen" än den i filmen, alltså att ljudkvallen är sämre och att ljudet inte är lika klart och högt som i filmen. Det kan både ha att göra med att inspelningarna på bandet och dialogerna är gjorda i studion och att man kanske inte borde förlita sig på kassettspelare som är gjorda för barn.
 
Reklam för Talkboy.
https://www.youtube.com/watch?v=anjyiO754hU
 
But hey, det är en Talkboy, det räcker gott och väl.
 
/Chris

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0