Choklad&Godis från 80 och 90-talet

 
Godis och framförallt choklad var alltid på kartan när man var mindre, man kunde sitta och stirra på sin chokladbit utan att veta vad som händer runt omkring, så länge jag får äta den. Har alltid varit intresserad av godis och hade det inte varit för mormor och morfar så hade man nog inte smällt i sig så mycket som man har gjort. Man är bara ung en gång! Tack för att ni förstod! Det mesta inhandlades på Konsum i Vallhov, ICA i Örta och ICA i Årsunda där hemma i viken, så man såg denna filur ovanför rätt ofta.
 
Har lånat bilder hej vilt från olika forum och bloggar, vill sprida kärleken vidare! Tack till er som lägger upp och scannar!
 
 
Typisk annons från barndomen där priserna skiljer sig någon krona från idag och så klart förpackningarna som man minns dem.
 

Hade ingen aning om att 3 Musketeers fanns när man var mindre, med tanke på hypen av importgodis nu. Men klassiker som Snickers har ju alltid klarat sig kvar. Lägg märke till att de hette Raider förut och inte Twix!
 

Snask till bra pris!
 

Gamla utseendet väcker minnen, Knasen var en favorit, trodde den var kvar då Cloetta tog över men den försvann med.
 

Säljarknepet ta fler för ett dyrare pris än om du köper en som du hade tänkt fanns då också :)
 
100 g kostar väl runt 10:an idag.
Gamla Ako när de smakade som de skulle!

Detta handlade mormor och morfar jämt till jul, istället för twistpåsarna som var rätt dyr då också.
 

Ett kärt minne är FRAKT från flyget och finlandsbåtarnas tax-free, riktigt bra blandning i den.
 

En till variant där man ser innehållet bättre.
 

Kom ihåg den här vita varianten från när jag var mindre, bara runt jul eller om någon fyllde jämnt.
 

Blues kom 1993 och försvann rätt fort men var en de absoluta favoriterna, påminner om Marabous bubbelchoklad som finns idag men var mer fyrkantig.
 

Peanut kom 1994 , åt den ett fåtal gånger, riktigt god! Som en blandning av Snickers och Japp.
 

Ändrade utseende 1995, jordnötssmör har ju kommit tillbaka rejält nu tex.
 

Mandelkrokant kom 1996, den var vassare än Daim faktiskt.
 

Jordnötsnougat kom också 1996, helt fantastisk!
 

Fugde kom 1997, det känns nyligen men det är typ 17 år sedan...
 

kom runt 1997 och massa kola är inte fel.
 

Always åt jag första gången på flyget 1998 och fanns då som stavar i en ask som ser ut som Merci-asken. Kan tänka mig att de bytte namn till Apelsinkrokant då namnen kan lätt förknippas med bindor.
 

Power Peanut 1998, föregångaren till Starbar som finns nu.
 
Power Crisp 1999
Mintchoko 1999 ,varför och åter varför finns inte denna kvar?? Återlansera som 200g! Räcker inte med den lilla rullen som finns nu.
 
 
Jag samlade faktiskt på amerikanskt godis ett tag och fick ihop en del kul men jag åt upp allt så jag fortsatte att samla vinyl och leksaker istället.
 
Känner mig som Chunk i The Goonies när jag beskriver varje chokladbit men jag vet nu idag att man ska röra på sig och äta rätt osv. Dock kommer jag aldrig sluta äta choklad, finns mycket forskning på att det är bra grejer så länge man äter rätt mängd ihop med bra sömn och träning.
 
Länge leve godis!
 
/Chris
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0