Reklam från barndomen del 1

 Jag tror de flesta prenumererade på en serietidning under 80 och 90 talet, själv var det Bamse och Kalle Anka&Co som gällde. Det fanns massor med bra serier och både godistillverkarna, leksakstillverkarna och klädföretag mm. visste hur man skulle nå kidsen, genom sköna bilder på insidan av första sidan, ibland i mittenuppslaget och framförallt på baksidan.
 
Klart tidningarna präglades av tävlingar, brevkompisgrejs och annat jox men det var sjukt mycket godis. Så jag tog och gav mig iväg till Myrornas och köpte på mig ett gäng Kalle Anka&Co för att se om det var en potentiell guldgruva, en orgie i nostalgi eller inte. Lär ju säga att jag blev helt till mig när jag hittade reklamen som jag läste när jag var liten, vissa tidningar har sina gnuggisar eller speciella klistermärken kvar!
 
Lets gräva!
 
 
Den första reklamen jag ser är en Marabou chokladkaka som var och är än idag något som man är väldigt svag för, det gamla omslagspappret hade en glansig folieinsida och jag kom ihåg att man kunde känna de guldiga kakaobönan med bladen på framsidan. Gillar utseende på de äldre omslagen och är stolt ägare till en orörd 100 grammare som på bilden. Kul att det står prisgrupp 2 med!
 

The Incredible Crash Dummies! även om många säger Crash Test Dummies som för övrigt är/var en rockgrupp men självklart kan man säga så, de är ju testdockor. Fantastiskt leksakslinje som jag kommer blogga om mer sen. Sjukt roliga att leka med, har ett bra budskap om att man ska tänka på trafiksäkerheten! "Var inget dum-huvud, spänn fast dig!". Underbart, undrar om man får ha med dum-huvud i en reklam 2014? Alla blir kränkt.

Det fanns två läger på den tiden och det var så klart Nintendo mot SEGA, likasom att vi hade tex. Metallica mot Guns N'Roses. Jag tillhörde SEGA lägret även om jag både hade Nintendo 8-bitar och Commodore 64 men jag gillade grafiken och den sköna stilen, ända sedan jag spelade Cool Spot på närmaste köpcentrat så var jag hooked. Mega Driven kom ju lite innan SNES'et men sen när Starwing kom så var det ju SNES som gällde, man var en liten hora helt enkelt, en kameleont bland vänner och bekanta som hade olika konsoler.
 

Hubba-Bubba! Vilka minnen! Dessa stora tuggummin som gjorde så att man lät som en lobotomerad psykpatient men gött var det och det kan ingen ta i från en. Favoriten var ju Coca-cola smak och man tävlade vem som kunde göra störst bubblor och panga de i ansiktet på varann. "Med jättebubblor som inte fastnar!" faktiskt så var det inte så svårt att få bort tuggummikletet så det stämmer rätt bra, undra hur mycket gummi och skit man sög på när man var liten med tanke på konsistensen. Dessa produkter är ascoola och har någon en produkt av dessa så tveka inte att höra av sig till mig. Finns kvar idag men har ett annat omslag och tuggummibitarna är typ hälften så stora.
 

Lördagsgodispåsarna rockade! Kalle Anka, Palle Kuling, Fantomen, Tom&Jerry ja det fanns en del guldkorn!
Den här var bland dom bästa för den hade RIGI Choklad (äger en sådan med) och det köpte morfar varje gång vi handla tillsammans. Dumle i massor och den självklara dumleklubban, lakritsstången med nidbilden av en neger och bla. kokosprickar Alla påsar hade något som fungerade som hårdvaluta, Fantomenpåsen hade hockeypulvret, Tom&Jerry hade gräddkolastången, Palle Kuling hade en mindre chokladkaka som var god. Missade köpa en Kalle Anka lördags godis påse på tradera för något år sedan, har ångest än.
 
Äldre gnuggistatueringar som är helt intakt, jäkla vad cool man var när man spatserade omkring med dessa, gärna 7 stycken samtidigt på olika delar av kroppen. Motiven varierade kraftigt men det var ju döskallar och sjörövartema som jag diggar mest i alla fall. Precis detta ark med tatueringar hade jag själv så extra kul att hitta denna tidning.
 
Kommer mer reklam lite då och då, har massor som ska upp på bloggen, läs, minns och låt det kittla i nostalginerven eller för den delen samlarnerven. Orkar inte scanna, jag tror man ser bra ändå samtidigt som man ser att jag inte har varit slö och googlar fram dessa. Men det roliga är att det är skitsvårt att hitta gammal reklam på nätet, finns en del bra bloggar men annars ligger dessa och gömmer sig i våra gamla tidningar.
 
/Chris
 
 
 
 
  

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0