Rude Ralph (Axlon 1986)

 
Här har vi nog den bästa Madballs imitationen i leksaksvärlden, varför göra en simpel bootleg då du kan göra något större och mer detaljerat som är vräkigare än en Madball. Rude Ralph från Axlon seglar visserligen på Madballs framgångar under mitten av 80-talet men man är väl dum om man inte hakar på vissa trender, det gynnar ju valmöjligheten hos kids som älskade äckliga, slemmiga och opassande leksaker. Madballs tillverkarna gjorde ett genidrag då det skapade Super Madballs som hade verkliga storlekar av en amerikansk fotboll, en basketboll och en vanlig fotboll. Men Rude Ralph har även ljud för sig så det gjorde han lite unik istället.
Som en leksaksbloggare sa "Av någon anledning så tänker jag mig att han skulle vara brittisk, kanske är det tänderna...gör det mig till en rasist? " Själv tänker jag på trätänder och rovor när jag tänker på engelsmän, dock har jag nog sett för mycket Blackadder i mina dagar :). Hår som är orange, krokig näsa, rynkor, vårtan , munnen med snea tänder och det äckliga utstående ögat. De flesta monster har olika skador, ärr och blod men denna kille är bara ruggit ful.
 
Who could love me?
Ja det krävs nog ett barn med förkärlek till monster och äckliga saker eller en passionerad leksaksamlare som känner lite extra för gross toys. Färgjobbet är riktigt snyggt med sin airbrush look.
 

Han har hål från öra till öra så man ska höra ljuden som kommer ur han, lika ful runt om är han också, så där 360 graders ful.
 

Ljuden kommer till när man drar ut ögat (genius!) som sitter i ett snöre, inget batteri krävs utan den gamla hederliga speldosetekniken. Han bör göra 4 olika ljud men min gör bara 1 ljud som låter ungefär som man sakta drar ut ett öga ur ögonhålan med lite vakuumljud på det.
 
Han är betraktad som "rare" i samlarkretsar så ser ni han, tveka inte för han är fulare i verkligheten.
 
/Chris
 
 
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0