Goosebumps "Freaky Faces" (Toymax 1996)


Goosebumps är en skräcknovell serie för barn och ungdomar som är skapad av den amerikanska författaren R.L. Stine. Det är alltid barnkaraktärer som man följer som hamnar i läskiga situationer, från åren 1992 till 1997 så skrev han 62 titlar under namnet Goosebumps. Sedan följde en rad spin-offs och han skriver än idag. Blev en sjudundrans succe så bokserien har sålts i 350 miljoner ex och översatts till 32 olika språk samt har en jäkla merchandise cirkus runt sig med allt från pennvässare till playsets. Men det jag fokuserar på är "Freaky Faces" som är handdockor i sann Boglins anda som är rätt svåra att få tag i trots att de är från 1996 och är bland dom lite "nya" leksakerna jag har i samlingen.
 
 Ett gäng titlar i serien som blandar skräck och humor med lite pedagogik,omslagen är gjorda av bla. Tim Jacobus. Omslagen ska ju tilltala läsaren och det lyckas han bra med, riktigt snygga omslag.
 

Gillar grafiken skarpt, kommer i stämning direkt! Dock är innehållet lite väl mesigt när man är 30ish men jag gillar utformningen och tanken bakom.
 
Goosebumps har både Freaky Faces och Giant Freaky Faces :
 
 
Curly the skeleton som är omslagspojke för Goosebumps,finns som Giant Freaky Faces
 

The Horror finns bara som Giant Freaky Faces
 
Men även som en elektronisk handdocka där han skakar och har lysande ögon.
 
 

Cuddles som inte alls är särskilt gosig utan är en galen hamster, lite av en posterboy för märket han också
 

Shrunken Head
 
 
 Mud Monster
 
 
Slappy the dummy som finns i lite olika utföranden
 
 
The Haunted Mask här som giant freaky faces men finns i olika utföranden.
 
Första gången jag kom i kontakt med Freaky Faces så var jag hemma hos min sambos föräldrar och sov i hennes lillebrors rum där han har många leksaker från 90-talet kvar. Så fick jag syn på ett grönt monster som såg ut som en Boglin och började undersöka den närmare.
 

Jag hade hittat The Horror och jag var helt ovetande och undrade hur jag kunde ha missat denna nu när jag var en Boglinsfanatiker ut i fingerspetsarna. Jag frågade hennes bror och han visste inte, började googla och hittade ytterst lite om den på en blogg där skribenten öste beröm över den. Den har i stort sett samma mekanik inuti som en stor Boglins och har samma gummimold osv.

JAG MÅSTE HA DEN! men hur skulle jag få den? Han ville ha kvar sina leksaker och inte en chans i helvete att den fanns på tradera, inge jag kände hade en aning som vuxit upp på 90-talet. Gick så långt att jag hann tänka, jag snor den och låtsas att den kommit bort för jag tänker inte missa denna chans. Men när hjärnan hade sagt sitt så insåg jag att jag min sambo nog skulle undra varför jag har en grönt monster hemma och hennes bror saknas.... efter en lång tid av googlande och letande så fann jag den tillsammans med Curly på ebay så jag slog till. Den var inte särskilt lätt att få tag i!
 

Tydligen så är The Horror rätt populär i serien men dök inte upp för en i boken
"One day at horrorland"
 

Omslaget för boken där The Horror's karriär började. Tycker personligen att han är mycket coolare än Curly
 

Brädspel finns det gott om i Goosebumps universum, The Horror har ett helt eget!
 

Något jag ramla över när jag sökte som ett vilddjur efter The Horror var att han hade en lite söt tatuering med ett hjärta som har nummer 16 i sig. Och på flera håll på olika forum och trådar så såg jag folk kommentera just detta och det var en sport att lista ut vad tatuering egentligen stod för. Jag hade någon teori själv men inget som kändes som en lösning. Så för Goosebumps samlare så var det en rolig nöt som skulle knäckas, när jag ett tag senare försökte igen och hade kollat upp boken han är med i så såg jag lösningen direkt eftersom det inte finns en möjlighet att det bara fanns 16 st handdockor.
 

Lösningen på gåtan var ju så klart att han dyker upp i den 16:e boken! Många Goosebumps fans håller inte med men det känns rätt självklart, ibland analyserar man sönder saker bara.
 

Finns en del sköna figurer att upptäcka och en massa saker runt omkring böckerna om man gillar monster och mysrysarkategorin. Kan tänka mig att många har undrat vilken linje några av dessa snubbar tillhör och här har ni svaret. Många klassiska monster som inte känns så värst mycket vintage kan vara Goosebumps.
 

R.L. Stine med några av de kända monstren och vålnaderna.
 

Känns kul att ha 3 st Freaky Faces i alla fall, betydligt svårare att få tag i än Boglins , saknar Curlys brillor men det gör inget för han är coolare utan.
 
Lite leksaksreklam från youtube:
 
 
 
Är du en monsterdiggare? Kolla in några av dessa som kan bli fin display.
 
/Chris
 
 
 
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0