Hur allt började och vem är jag?

Ni i "gruppen" som har varit med ett tag känner väl igen mig som den där killen som sällan säljer något men visar gärna upp bilder på nya kap och skriver mer än gärna långa rader om det hela. Vilket tur att jag har sjösatt min blogg så det blir lättare att fördjupa sig i mitt samlande om det faller i smaken för är det något jag har så är det bredd, dock bara vintage. Tänkte med detta inlägg visa hur mitt samlande uppkom och vart jag befinner mig idag.
 
Det hela startade med att jag surfade runt på tradera i vanlig ordning november 2012 efter lite Bad Religion vinyl då jag har samlat på dessa herrar i 17 år och har/haft en av de större samlingarna i Europa (dock har jag bantat samlingen i förmån för mer leksaker). Halkar in på WWF Hasbro figurer av någon anledning och hittar en komplett WWF ring i box och väntar ut och biddar hem den sent på natten för några hundralappar. Ser att säljaren har Andre' the giant och Brutus "the barber" Beefkake så jag hugger dom också.

Blir som barn på nytt! Det var helt fantastiskt att packa upp ringen och få ställa upp gubbarna i en skön matchpose, det var nästan så att jag hörde Hoa Hoa Dahlgren i bakrunden säga nått i stil med "Nu vill jag se Blöjan salta honom i jacken/nacken och sen en Saltomortal från repet."  eller ""Och nu Luger med den där jävla brevlådekäften." Good Times! Nu var det kört kan man säga, jag la vinylsamlandet på hyllan.
 
I början av nästkommande år 2013 när julen var förbi så kom jag i kontakt med Robert Köpsén då han hade ett gäng Mighty Max som jag satt och dreggla över, vi började snacka en hel del och jag bara tänkte fan vad trevlig karln är, är alla leksakssamlare så här trevlig? Har inte märkt det med skivsamlare nämligen, utan det är mest pretton precis som Pig Champion i Poison Idea sa (R.I.P). Hur som haver så råkade Robert sitta på både brandstationen från The Real Ghostbusters och Sewer Playset i från Turtles så det blev ett gigantiskt paket som jag hämtade ut via bussgods kom jag ihåg.
 

Hade ju även hunnit flytta från Sandviken till skogarna utanför Borås så jag använde all min tid till att jaga leksaker när jag inte sökte jobb, det funkade som en slags terapi kan man säga och det gör det fortfarande. Saknade ju familjen och vännerna, kunde lika gärna snöa in på något då jag ändå hade för långt att åka hem utan att planera en massa innan samt att detta var ju mitt hem nu.
 
Jag dammsög tradera varje dag efter fynd och paketen började ramla in på posten, började bli tjenis med brevbäraren efter att han undrade varför jag får så mycket paket. Han var själv samlare fast det var äldre litteratur som gällde, han var nog den enda just då som förstod mig i mitt maniska samlande. Han började åka utanför sin rutt för att hämta paket till mig och tog alltid med sig avier om jag hade några så fick jag paketet nästkommande dag, där snackar vi service!.
 
Så här såg första hyllan ut, mycket TMNT och WWF Hasbro! Hade grävt fram mina tecknade vhs:er och mina SEGA kassetter med som syns lite grann till vänster. Åt,drack och sov nostalgi och barndomsminnen.
 
 
Det var inte bara leksaker som jag köpte eller grävde fram utan allt som berörde mig på 80 och 90-talet.
 
Samlingen växte och man kan se rätt tydligt att displayen är lite ojämn, man fick till det i bland dock.

Fastnade stenhårt för Toxic Crusaders och de är tacksamma att displaya, klockrena i alla lägen!
 
 
Sen var det M.A.S.K som gällde, lyssnade på introt dagligen och lyckades få ihop en ståtlig samling på kort tid.
Vid denna tidpunkt gick jag med i köp/byt/sälj/stjäl actionfigurer då det fortfarande var en liten grupp som inte hade tagit fart riktigt än.
 
Det är mycket tack vare gruppen som man har haft lågan ständigt brinnande för nya vintagefynd och jag körde på stenhårt ett helt år med en massa kul och nya bekantskaper. Leksaker på tradera började bli hype och priserna gick upp lite då efterfrågan började bli stor när många ville jaga rätt på sina klenoder. Jag gick snabbt över till ebay för att hitta linjerna som var tuff att få tag i på hemmaplan som tex. Boglins, Inhumanoids, Socket Poppers och andra amerikanska leksaker.
 
Det här är alldeles innan flytten in till stan och jag var igång med ca 30 olika linjer från åren 1980-1996
Garderoben i sovrummet är fortfarande full med leksaker så detta är var jag fick plats med i vardagsrummet utan att jag blev kölhalad av min sambo.
 
Efter flytten in till stan i en studentlägenhet på 35 kvm så var det inget snack om att kunna ha allt i display så jag har fått nöja mig med min största hylla som någon slags "best-of-hylla" tills vi flyttar hem till Sandviken igen.
 

Dock fyller jag den konstant och packar ner så min taktik funkar väl sådär kan man säga
 
Ända sedan jag såg Chris samling på Dork Dimension (se även www.thebeastisback.com ) så var jag helt såld då han har lyckas samlat ihop allt som är värt att äga för en sann vintagesamlare från den tiden jag fokuserar på, vilket är sent 80 och början av 90 ungefär. Displayen är helt suverän!
 
Så den samlingen har blivit min inspiration och mall för hur en perfekt samling kan se ut i mina ögon.
 
Här snackar vi! Så vackert att man nästan blir religös.
 
Så nu väntar en massa inlägg om mina linjer i samlingen och nostalgi, givetvis nya fynd på löpande band med!
Vill någon kommentera så gör gärna det i kommentatorsfältet på Facebook när jag länkar.
 
Ha det!
 
/Chris
 
 
 
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0