Super Trumfspel - Planeter&Monster (80-tal)

Det är på tiden att jag skriver lite om ett specifikt barndomsminne här på bloggen. Ett sådant är detta Super Trumfspel som jag plockade fram regniga dagar i sommarstugan. Kortleken fungerade som en samlarpryl där jag noga gick igenom vad monstren hette och hade för attribut samt vilka hemplaneter de hade. Det gick givetvis att spela men både jag och syrran var för små för att spela seriöst så vi drog korten och kollade vilken som fick coolast monster efter egna mått.
Super Trumf, trumf eller bara kvartett-spel som de kallades var älskade av många, speciellt de som hade ett motorintresse. Bilentusiasterna var många då flera trumfspel hade biltema och korten var baserad på verklig fakta om bilar. Fanns alltid någon superbil som alla ville ha när de spelade.
Dock för oss vanliga dödliga med lite andra intressen så fanns bl.a. Super Trumf med fantasy-tema som är en av de mest eftersökta trumfspelen idag. Planeter och monster är också svårfunnet, har inte hittat någon info på nätet mer än den egna erfarenheten av flera års samlande av kuriosa. De dyker upp på tradera, men det är typ varje skottår eller tidsspannet på hur lång tid det tar för folk att fatta att det kommer snöa så länge det är vinter.
 
"Supertrumflekar har getts ut av flera företag i Sverige, till exempel Alga och Kärnan, under olika namn, men upphovsrätten till SuperTrumf ägs av F.X. Schmid och de lekarna distribuerades under 1980-talet i Sverige av Olsen. I andra länder finns liknande spel med namnet Top Trumps. Super Trumf förekommer i huvudsak med bilar men det förekommer även lekar med motorcyklar, flygplan och tåg. Bland Top Trumps lekar förekommer en bredare variation av ämnen med bland annat fotbollsspelare, vilda djur och seriefigurer" -Saxat från Wiki.
 

Kvartettspelets regler

Antalet deltagare bör vara minst tre. Man blandar korten och delar ut dem med början till vänster om givaren. Spelet börjar likaså till vänster om givaren, och den förste frågar en av spelarna efter något visst kort som han behöver för att kunna bilda en kvartett. Om den tillfrågade har kortet, lämnar han det till den frågande. Den sistnämnde får fråga andra spelare efter kort han behöver, tills en av de tillfrågade inte har det begärda kortet. Denne fortsätter spelet och frågar en annan spelare efter kort han vill ha o. s. v. Spelare, som har ett efterfrågat kort och av misstag inte lämnar fram det, får betala böter till den frågande. På slutet får varje spelare så många vinstandelar som han har kvartetter. Det är förmånligt, om man kan lägga märke till och hålla i minnet, vem som har de kort som felas och att man har tur, när man frågar.

Spelregler med trumf

Spelas med minst två personer. Korten blandas väl och fördelas lika mellan spelarna. Varje selare tar upp sin korthög och döljer översta kortet, så varken han själv eller någon medspelare ser detta. Spelaren till vänster om givaren börjar genom att välja ut en av de tekniska uppgifterna på sitt översta kort. Spelaren som har högsta värdet erhåller medspelarnas översta kort och stoppar dem sist i sin egen hög fortsätter selet genom att välja ut en av de tekniska uppgifterna på sitt nya översta kort, t ex motorns cylindervolym etc. Vinnare är den spelare som har vunnit alla eller de flesta korten. De två Super Super-trumfkorten trumfar - oavsett värde - alla kort, men de trumfas i sin tur över av "A-korten". Kommer de båda SST-korten i samma stick, avgörs vem som får sticket först i nästa stick. - Saxat från Softwolves.

 
Spelregler för Planeter och Monster.
 
Jag hittade ett av korten från Planeter och Monster under en av mina flyttar och efter det letade jag länge utan resultat då det knappt är googlingsbart. När jag väl fick tag på kortleken så var det en eufori som saknar motstycke,trodde aldrig jag skulle få se alla monster igen. Lite därför jag känner att det är en kulturgärning att granska hela kortleken och lägga upp varenda en av totalt 32 kort.
 
Marsianen eller "herr gurka" som jag sa.
Kunde inte bestämma mig om det var en farkost eller insektsmonster när jag var liten.
Klassiskt lermonster som lyssnar på Dio
Det måste vara Audrey II
Ormkrabbscorpionen!
Rymdelefant med en sandormssnabel
Om det kliar i Uranus så kan den här killen sina grejor.
Dåliga minnen här då han var lik en kille i skolan som man var rädd för.
Gorzak-Critters-Rock Lords?
Den där tysta och starka typen som har en pytteplanet
Han kändes malplacerad redan som liten, en nalle?
Om Dino Riders Diplodocus var en liten kålrot, hemskt söt.
En torr jäkel, världens äldsta europeiska utomdjording.
En av mina favoriter hands down, ser väldigt osympatisk och taggig ut.
Känns som något korttillverkare har sett ett visst rymdäventyr, det är ju Hubba the Jat från Star Trek.
Fulast i galaxen har han vunnit vid flera tillfällen
Trumpetbakterie?
Saurons öga har ihop det med en gräshoppa och bor på Neptunus
Åh "morots-räk-mannen" den kom jag ihåg!
Callisto de diablo, ett vin eller en dävulsfågel?
Den här filuren är bra, liknar ingenting jag sett förut, ett lyckat rymdmonster. Ser dock lite ut som min ena katt när den får tonfisk.
Kul att isberget i Titanic kommer från pluto.
Denna åhyggliga best är en människa.
En planta med inbyggd harpa
Minnevärt monster som jag fick dålig smak av som liten, slamsug-monster!
Hashmoln-snubben som bara sitter och ljuger,klart bra att ha i spel.
En till favorit som gav en äckelkänsla, en orm med stekta ägg på som har taggar hela vägen ner i svalget.
Lika upphetsande monster som nallen, en kantig hund.
När jag var liten så tänkte jag att detta var en muterad version av lilla fridolf, fråga mig inte men den bilden har jag fortfarande.
En riktigt abstrakt sak som skulle passa på en konstutställning.
Underbar! Tänker direkt på hjärnkrypet från Starship Troopers. Annars kan det mycket väl vara en ond rymdmanet.
Sist och absolut minst, ett lättstekt ägg på ett salladsblad om man ser ur ett barnperspektiv.
 
Blir inte bättre än så här!
 
Gestalning av monster kan se olika ut, hoppas du hittar din favorit. Fyll på med mer monster och skapa en app som Pokémon Go så snackar vi.
 
/Chris
 
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0