Gigglee Eyes Monster (Those Characters From Cleveland 1988) *Nattspecial*


Jag fick precis se en av de coolaste monsterkreationerna jag sett på en bild av en slump i Vintage toys and action figures gruppen, där man skulle ranka den svåraste vintageleksaken man har. Tog den vidare till Action figures Identification gruppen och jag var inte ensam om att häpnas över denna håriga best. Efter några teorier då den är bra lik bla. My Pet Monster så pma en kille i från Colorado och fråga:

"- Är det din på bilden?  - säg att du har den?" Nej tyvärr jag vill bara veta namnet för jag kan ge min ena pungkula för den sa jag. " - Den heter Gigglee Eyes Monster och är löjligt rääääääre och sjukt dyr, brukar gå för mellan 700 och 1000 dollars på Ebay. " -  Jag har letat aslänge efter denna då jag hade den som liten"
 
Önskade han lycka till och var glad att jag nu vet vad som kommer vara i toppen av min önskelista ett bra tag!
 

Helt jäkla wacko är det första jag tänker och att man har lyckats korsa en Sesame Street karaktär med Madballs och samtidigt få till en gorillaliknande hållning. Skorna påminner lite om de sneakers tusenfotingarna som var populära gosdjur på 80-talet hade. Är 14" hög vilket blir ungefär 35 cm.
 

Synd att han verkligen är svindyr då jag har skärmdumpar på äldre auktioner, trodde inte att ett gosdjur skulle vara så förbannat svår att lägga vantarna på. Men man älskar ju han första gången man ser hans fula tryne!
 

Det fnittrande ögon monstret utmärker sig främst för sina snygga detaljer vid ögonen och den stora munnen som är grotesk i sann Pyton/Mega Pyton anda. Ögonen ska ha antingen ha en skakfunktion eller att man helt enkelt skakar dom.
 

Här känns det lite som en däckad medelåldersman i kycklingdräkt som har snott sonens skor, men kolla in händerna!
 

Shit! Hans labbar är riktigt creepy!
 

Tillverkarna "Those Characters From Cleveland"(nu heter dom American Greetings Properties)  är inga nybörjare utan har bla. Strawberry Shortcake, Care Bears, Topsy and Tim och The Get Along Gang på sitt CV.
 

Dessutom så har flera i gänget jobbat med just Madballs och är riktigt begåvade designers så ingen slump att Gigglee Eyes Monster ser ut som han gör. Fick veta att en av medarbetarna är ingen mindre än Robert Crumb som är en väldigt begåvad och underlig man som ligger bakom bla. Fritz the Cat och Wierdo. Han tog mycket LSD ett tag så det förklarar en del av verken. Skulle lätt kunna skriva ett helt inlägg bara om honom.
 
Första numret av Weirdo!

Sen råkar det vara så att just samma tillverkare/skapare ligger bakom My Pet Monster som kom 1986 som var en hit och hade en tecknad serie med, antar att Gigglee Eyes Monster är hans missbildade bror som inte sålde bra och fick gömmas undan, känns lite så även om många minns att de hade en Gigglee Eyes Monster och älskade den.
 
Han kommer även i en raffig rosa färg som skulle göra Babsan avis.
 
Det finns inte så mycket mer att tillägga då det knappt finns nå info alls om han samt att bilderna talar för sig självt!
 
Helvete vad jag vill ha en Gigglee Eyes Monster!
 
Han gick för över 11 000 kronor (!!!) på ebay nyss med låda.
 
/Chris
 

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0