Big Frank (Playskool 1992)

Det här är kärlek på riktigt, om Frankenstein hade ramlat ner i en tunna med socker o ett plastbad så har vi Big Frank. Han har sina problem och det är upp till dig att få han att må bra igen, Playskool har verkligen lyckats då den är pedagogisk och perfekt för småbarn samtidigt som den är tillräckligt cool för äldre barn. En måste ha pjäs för en monsterdiggare som både har en fetisch för lysande färger och små häftiga funktioner.
Väldigt tilltalande lär jag säga, han mäter runt 40 cm, har rörliga armar och ben.
Robust och tål lek, vill man själv leka med han så öppnar man hans mage/bröstkorg så finns det en rolig kontrollpanel med hjärta, switch och kugghjul.
 
Han ger i från sig några olika fraser beroende på vad du trycker eller skruvar på. Inga bultar i huvudet, antar att tillverkarna kunde ana en eventuellt traumatisk effekt på barnen.
Dock var det tydligen lämpligt att skapa ett litet skafferi i huvudet där man förvarar verktygen som man har för att laga hans kontrollpanel. Givetvis tycket jag det är en fantastisk lösning, är lite ledsen i ögat att min Big Frank saknar dessa. Förträfflig kakburk om inte annat.
Sjukt nöjd kille i reklamen, det där var jag när den kom från USA för 300 med frakt.
Snygg boxart där alla funktioner kommer fram bra!
Gillar skarpt att de skyltar med att han har verktyg i skallen!
De flesta tänker nog hållbara leksaker eller pedagogiska leksaker när de hör Playskool, vi har nog alla något från dom hemma sen vi var små. Lite som Brio så har de även träleksaker som överlever världskrig och Gunilla Persson.
Detta är en personlig favorit som jag tror många av er läsare har tallat på i något väntrum när ni var mindre eller kört skiten ur den på förskolan eller fritids. Klockren!

Eller dessa automater eller kassapparaterna som ser ungefär likadan ut som man har lärt sig räkna på och det var innan man spelade monopol.
 
 
Denna med djurläten ligger någonstans i gömmorna, jäkligt smart bara att vissa djur lät som aliens.
 

Förutom Big Frank så gillar jag Definitely Dinosaurs med tillhörande grottmän som är riktigt coola, som Dino Riders med stödhjul ungefär.
 
Rätt knasigt utseende, det jag gillar med dessa, inte så stela. 
Playskool är en del av barndomen och tack för att ni vågade satsa på en snäll Frankenstein skapelse med hjärtfel så jag fick känna kärlek på ett mycket annorlunda sätt, som när man var barn.
 
"Why don't you get a room, you two?"
 
Hade jag inte haft flickvän så hade jag nog varit förlovad med Big Frank nu och bott i ett hus i Bromma.
 
 
/Chris

chrisleklada.blogg.se

Vintageleksaker och retrosaker från 80 och 90-talet

RSS 2.0